خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





فضیلت انگشتر و نوع نگین

    فضیلت انگشتر و نوع نگین

    بدیهی است آنچه از زبان پیامبران و امامان علیهم ‏السلام در باره فضیلت انگشتر و نوع نگین و نوشته آن نقل شده، بدون

    عنایت به این اصول، قانع كننده نیست و چه بسا شبهاتی را بر اذهان مستولی می‏سازد:

    ۱ ـ پیغمبر اسلام و اهل ‏بیت علیهم‏ السلام انگشتر را به قصد زینت و تفاخر و تجمّل به دست نمی‏كردند.

    ۲ ـ آن بزرگان انگشتر به دست كردن و دقت در نقش نگین آن را از سنتهای مهم و نشانه اهل ایمان می‏دانستند.

    ۳ ـ با بررسی و تطبیق تاریخ سیاسی زمان پیغمبر و ائمه علیهم‏ السلام و ملاحظه كلمات حك شده بر نگین انگشتر آنان،

    رابطه تنگاتنگ این دو را درمی‏یابیم. بدین بیان كه پیغمبر بزرگ اسلام و ائمه‏ هدی علیهم ‏السلام در انتخاب نقش نگین خود

    شرایط و اوضاع و احوال حاكم برجامعه و مسلمانان را مورد توجه قرار می‏دادند. به عبارت دیگر، این رفتار آنان نوعی واكنش و

    پاسخ مناسب به شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه گاه به شكل تأیید و تشكر آشكار می‏شد و زمانی در قالب اعتراض.

    با خطی عبد و نگین عقیق" src="http://parsjawaher.com/wp-content/uploads/parsjawaher_agate.ring87578456.jpg" alt="انگشتر نقره مردانه با خطی عبد و نگین عقیق" width="170" height="170" />انگشتر مردانه نقره خط عبد نقش بسم الله

    ۴ ـ نقش نگین ائمه علیهم ‏السلام گاه به سبب دگرگونیهای جامعه تغییر پیدا می‏كرد. حضرت ابی ‏عبدالله علیه‏ السلام

    عبارت « انّ الله بالغ امره » و حضرت سجاد علیه‏ السلام جمله « خَزِیَ و شَقِیَ قاتل الحسین » را بر نگین خود نقش كرده

    بودند. برخی از امامان علیهم ‏السلام به سبب تغییر اوضاع سیاسی یا اجتماعی، نقش نگین خود را تعویض می‏كردند.

    چنانكه علی‏ بن ابی‏طالب علیه‏ السلام در دوران غصب خلافت و پس از آن نگینهایی با نوشته ‏های متفاوت داشت.

    ۵ـ امامان علیهم ‏السلام كه به نوشته نگین خود عنایت داشتند، در معاشرت یا پاسخ به پرسشهای اصحاب، نوشته

    نگین خود را مطرح می‏كردند و دوست داشتند اصحاب نیز چنین باشند، حتی آنان در گفتارهای خویش نقش نگین پدران

    خود را به اطلاع شیعیان می‏رساندند؛ چنانكه برخی از ائمه علیهم ‏السلام درایام خاصی مثل جمعه و اعیاد دیگر،

    انگشتر پدرشان را به دست می‏كردند.حضرت سجاد علیه ‏السلام به خاتم پدرش تختم می‏فرمود. امام محمد باقر علیه‏

    السلام نیز به خاتم جدش امام حسین علیه ‏السلام تختُم می‏كرد.

    با نقش نگین ان الله بالغ امره" src="http://parsjawaher.com/wp-content/uploads/parsjawaher_agate.ring9867323.jpg" alt="انگشتر با نقش نگین ان الله بالغ امره" width="241" height="241" />

    شیخ عباس قمی روایت می‏كند كه حسین بن علی علیه‏السلام به فرزندش علی بن حسین علیه‏ السلام وصیت كرده،

    انگشترش را در دست او قرار داد و امر امامت را به او وا گذاشت. آنگاه همین انگشتر به محمدبن علی و سپس به

    جعفر بن محمد علیهم‏ السلام رسید.

    نقش خاتم خاتم الانبیاء صلی‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله

    رسول گرامی اسلام پس از سالها تلاش و بردباری فراوان توانست ندای توحید را در شبه جزیره عربستان همگانی سازد.

    رسالت آن حضرت، رسالتی جهانی بود و سلاطین و شاهان عصر خود را به یكتا پرستی فرا خواند. آن بزرگوار فرمان داد،

    برای رسمی كردن نامه‏ هایش، مهری بسازند و بر روی آن نام وی را حك كنند. این مهر كه چون انگشتری می‏نمود،

    از جنس نقره (۵) بود و پیوسته در دست راست آن حضرت جای داشت.(۶)

    با نقش نگین صلوات روی عقیق" src="http://parsjawaher.com/wp-content/uploads/parsjawaher_salavat.ring9867598.jpg" alt="انگشتر مردانه با نقش نگین صلوات روی عقیق" width="241" height="241" />

    نقش نگین

    وقتی آن حضرت هنوز قدرت چندانی نداشت، در قراردادها و عهدنامه ‏ها محمدبن عبدالله، خوانده می‏شد و اجازه نمی‏دادند

    در پایان قراردادها جمله محمد رسول الله نوشته شود. زمانی كه شوكت و عزّت اسلام آشكار شد، او امپراتوران زمان

    خود را به یكتاپرستی فرا خواند، نامه‏ ها و پیامهای خود را با انگشتری كه بر آن «محمد رسول الله» حك شده بود، مهر

    می‏فرمود. كلمه طیبه «محمد رسول الله» در سه ردیف عمودی با ترتیب خاصی بر مهر كنده شده بود. در سطر اول بالا كلمه

    الله، در سطر دوم كلمه رسول و در پایین محمد صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله .(۷)

    با نقش محمد رسول الله " src="http://parsjawaher.com/wp-content/uploads/parsjawaher_mohamad.agate_.ring86565.jpg" alt="انگشتر عقیق مردانه با نقش محمد رسول الله " width="241" height="241" />

    حضرت صادق علیه‏السلام فرمود : نقش انگشتر رسول اكرم صلی‏ الله علیه ‏و‏آله « محمد رسول الله » بود.(۸) او همچنین

    از پدر بزرگوارش نقل می‏كند كه : انگشتر رسول خدا از جنس نقره بود و « محمد رسول الله » بر آن نقش بسته بود.(۹)

    ناصر خسرو قبادیانی، شاعر پر آوازه پارسی زبان، نیز در شعر خود مضمون این حدیث را به نظم كشیده است.

    محمد رسول خدای است زین ما همین بود نقش نگین محمد(۱۰) پیامبر اسلام در مكاتباتش خود را رسول الله

    خوانده است. این نقش نگین به جنبه آسمانی بودن پیامهای حضرت اشاره دارد.

    با نقش لا اله الا الله" src="http://parsjawaher.com/wp-content/uploads/parsjawaher_agate.ring1322385.jpg" alt="انگشتر عقیق با نقش لا اله الا الله" width="241" height="241" />

    بر یكی از نگینهای آن حضرت عبارت « صدق الله محمد رسول الله » حك گردیده بود. گرچه برخی از مورخان معتقدند،

    جمله « صدق الله » پس از حلت پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله اضافه گردید.

    در بعضی از روایات آمده است كه بر یكی از انگشتری‏های پیامبر اسلام صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏ آله سه جمله

    « لااله الا الله – محمد رسول الله – علی ولی‏ الله » حك گردیده بود. بنا به صحت روایت فوق، این نوشته بشارتی بر

    مؤمنان و پیامی به مشركان است كه این شریعت با وفات آن حضرت پایان نمی‏پذیرد و این شجره طیبه همچنان پر ثمر و

    پر نور به راه خود ادامه می‏دهد. امام صادق علیه‏ السلام می‏فرماید: رسول خدا صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله دو انگشتر داشت.

    بر یكی نوشته شده بود : « لا اله الا الله » و بر دیگری « صدق الله ».(۱۱)

    با نقش شهادتین" src="http://parsjawaher.com/wp-content/uploads/parsjawaher_agate.ring121332.jpg" alt="انگشتر عقیق مردانه با نقش شهادتین" width="243" height="243" />

    حضرت رضا علیه‏السلام در حدیثی جامع در پاسخ به پرسش یكی از اصحاب خویش به بیان نقشهای نگین راهبران

    معصوم علیهم ‏السلام از حضرت آدم علیه‏ السلام تا حضرت خاتم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله و از حضرت خاتم صلی‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله

    تا پدر بزرگوارشان حضرت موسی‏بن جعفر علیه‏ السلام پرداخته است. آن بزرگوار در بخشی از این حدیث فرموده است:

    « و كان نقش خاتم محمد صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله لا اله الا الله محمد رسول الله »(۱۲)

    ________________________________________________________________________

    مراجع :

    ۱ـ دایرة المعارف تشیع، احمد صدر حاج سید جوادی و دیگران، ج ۲، ص ۵۸۳.

    ۲ ـ بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۱۰۶. مراد از ۵۱ ركعت نماز ۱۷ ركعت نماز فریضه و ۳۴ ركعت نافله است.

    ۳ ـ عن ابی‏عبدالله(ع) : من السنّه لبس الخاتم. پوشیدن انگشتر، سنت است. (وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۳۱۳.)

    ۴ ـ دایرة المعارف تشیع، ج ۲، ص ۵۸۳.

    ۵ ـ بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۹۵.

    ۶ ـ وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۲۳۳؛ حلیة الابرار، سیدهاشم بحرانی، ج ۱، ص ۲۰۷.

    ۷ ـ دایرة المعارف تشیع، ج ۲، ص ۵۸۳.

    ۸ ـ وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۴۰۹.

    ۹ ـ بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۹۵.

    ۱۰ ـ لغت نامه دهخدا، ج ۲۳، ص ۲۰۰۹۶.

    ۱۲ ـ همان، ص ۴۱۰.

    ۱۱ ـ وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۴۱۱.


    این مطلب تا کنون 5 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : الله ,رسول ,نگین ,حضرت ,علیه‏ ,محمد ,علیه‏ السلام ,رسول الله ,علیهم ‏السلام ,محمد رسول ,صلی‏ الله‏ ,صلی‏ الله‏ علیه‏ ,دایرة المعارف تشیع، ,ائمه علیهم ‏السلام ,
    فضیلت انگشتر و نوع نگین

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده